Factoring wint aan populariteit onder ondernemers

Facturatie

In de afgelopen jaren is factoring een steeds populairder fenomeen geworden onder ondernemers. Zowel de relatief kleine eenmanszaken als grotere MKB’ers kiezen voor de hulp van een factoringbedrijf om hun debiteurenbeheer makkelijker te maken. Het komt regelmatig voor, dat klanten hun factuur veel te laat betalen. Dit brengt deze ondernemers financieel in gevaar, aangezien zij hun eigen leveranciers ook niet meer kunnen betalen in zo’n situatie. Het vermogen van kleine ondernemers is vaak niet voldoende om deze facturen vooruit te kunnen betalen. Naast de klanten die hun facturen te laat betalen zijn er ook altijd klanten die een factuur helemaal niet voldoen. Van deze klanten heb je voortaan geen last meer met deze nieuwe vorm van debiteurenbeheer.

Factoring

Debiteurenbeheer in een nieuwe vorm met factoring

Bij factoring verkoopt een ondernemer facturen aan een zogenaamd factoringbedrijf. Het factoringbedrijf neemt de facturen over en stuurt deze vervolgens door naar de klant. Er wordt geen minimum gesteld aan het aantal facturen dat hierbij verkocht wordt. Je kunt er zodoende ook voor kiezen om enkel de facturen van risicoklanten aan een factoringbedrijf te verkopen. Vervolgens betaalt het factoringbedrijf de factuur binnen enkele dagen aan de ondernemer, die op zijn beurt de facturen van een leverancier kan voldoen. Op deze manier blijft de kasstroom op orde. Mocht een klant het factoringbedrijf niet betalen, dan heb je hier als ondernemer geen omkijken meer naar.

inkomen

Voordelen van deze vorm van debiteurenbeheer

Het voornaamste voordeel van deze vorm van debiteurenbeheer, is het feit dat je aanzienlijk minder stress zal ervaren. Je hoeft niet meer te denken aan klanten die facturen te laat betalen, maar kunt je blijven focussen op de zaken die er echt toe doen in je organisatie. Daarbij ben je ervan verzekerd dat je de betaling van facturen binnen een korte termijn betaald krijgt. Dit kan ook een voordeel zijn, om geld te kunnen investeren in nieuwe marketingcampagnes of productiemethodes.