Oxboard, the original

Van alle hoverboards die er nu op de markt zijn is het Oxboard board het board dat het langst verkrijgbaar  is en ook doorgaat al het beste dat de markt te bieden heeft. Ze zijn verder gegaan waar Segway gestopt is. Met een minimalistische ontwerpfilosofie hebben ze een apparaat ontwikkeld dat in de basis niet meer is dan een plank met in het midden een draaipunt en twee wielen die door electro motoren worden aangedreven. Sensoren en software zorgen er continue voor dat je bij het berijden van een Oxboard niet omvalt en het board naar je “luistert”. Geef je met twee voeten druk naar voren dan rijdt het Oxboard naar voren, geef je druk naar achteren dan rijdt het board naar naar achteren en geef je druk aan één kant dan maak je een bocht. Het klinkt heel eenvoudig en dat is het ook. Iedereen met een normaal evenwichtsgevoel kan in korte tijd leren rijden op een Oxboards.

Oxboard en alternatieven

Na de marktintroductie van Oxboard zijn er veel alternatieven op de markt gekomen, met name uit China. Hoewel het te kort door de bocht is om te zeggen dat er niets goeds uit China komt is het wel zo dat Oxboard op verschillende aspecten gecertificeerd is. Verschillende onderdelen van een hoverboard zijn kritisch voor het veilig gebruik. Denk aan de batterijen en de sensoren en software die het in evenwicht en besturing verzorgen. De gedachte dat er streng gecontroleerd wordt en aan alle Nederlandse en Europese eisen wordt voldaan is een prettige gedachte. Met de recente prijsdaling naar € 379,- is er ook geen groot financieel voordeel meer te halen met een hoverboard van Chinese herkomst.

De leercurve

De ene persoon rijdt er zo mee weg en de andere heeft een uurtje nodig om het echt goed onder de knie te krijgen. Het berijden van een Oxboard is niet iets waarvoor je tien lessen hoeft te  volgen.  Met een snelheid van rond de vijftien kilometer per uur en een actieradius van rond de twintig kilometer per uur  lijkt het Oxboard board ideaal voor het afleggen van kleine afstanden, zoals woon-werk verkeer. Helaas is dat nu nog niet mogelijk. Onverzekerd rondrijden en het risico lopen dat je een boete krijgt van € 180,- en je hoverboard kwijt bent is niet echt een goed idee

De jacht naar de status van bijzondere bromfiets

Anders dan de Segway, heeft het Oxboard board nog geen status van bijzondere bromfiets. Het is dan ook verboden om er de openbare weg mee op te gaan. Oxboard heeft de eerste stap gezet om wel de status van bijzondere bromfiets te krijgen. Ze hebben een veiligheidsonderzoek uit laten voeren door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Deze stichting is tot een positief oordeel gekomen. Toch blijft het de vraag of  Oxboard ooit de status van bijzondere bromfiets zal krijgen. Je kunt immers niet goedkeuren wat er niet is. Geen remmen, geen stuur, geen frame en geen knoppen of gaspedaal. Dat zijn toch de dingen waar bij de beoordeling volgens de protocollen naar gekeken moet worden.

Stel je de status van bijzondere bromfiets voor

Het is heel jammer dat het Oxboard een dusdanige buiten categorie is dat het heel moeilijk wordt om het binnen de huidige wet en regelgeving in te passen. Het berijden van het Oxboard is toch echt een stuk veiliger is dan bijvoorbeeld met skeelers de weg op gaan. Stel je een wereld voor waar de Oxboard wel de weg op zou mogen. De prijs is inmiddels gezakt van € 800,- bij de introductie naar € 379,- nu. Dit maakt het Oxboard board voor vrijwel iedereen bereikbaar. Met een actieradius van ongeveer twintig kilometer kan het heel goed gebruikt worden voor woon-werk verkeer of andere kleine afstanden. De snelheid van vijftien kilometer per uur is die van een niet te snelle fietser. Enzo Knol laat in een vlog zien dat zelfs met een andere volwassen vent op de rug het nog goed rijden is op het Oxboard. Een Oxboard kopen voor het afleggen van korte afstanden zou een logische keuze zijn. Aan brandstof kost het vrijwel niets, de aanschafkosten zijn, zeker vergeleken met de kosten voor een Segway van tussen de € 7.500,- en € 10.000,- , extreem laag terwijl in de basis dezelfde functionaliteit geboden wordt. Het Oxboard verdient op basis hiervan een plek in de de vervoersscenario’s.